Musik och barndomsminnen

Musik. Hur jag älskar det. Ser det som ett arv från pappa. Mozarts, Bachs, Vivaldis och en hel hög andra kompositörers musik har genljudit i vårt hem hela min uppväxt. I bilen med pappa blev det Dire Straits , Mark Knopfler och Elvis.

Jag minns t.o.m. lp-spelaren och alla lp-skivor pappa hade. Det måste varit 100 år sedan.

Högtalarna och deras placering har vi aldrig undgått vikten av.

Pappa berättade historierna bakom musiken för oss. Edward Griegs Bergakungens sal, det kryper i mig av spänning fortfarande när jag hör den. Jag minns inte  riktigt historien förutom att det är någon som smyger, smyger, smyger och sen springer, springer och det blir ju bara mer och mer spännande. Lyssna själv.

Eller Intermezzo från Karelia Suite  av Sibelius. Jag ser och hör fortfarande kavallerihästarna som med rasslande seltyg kommer travande över isen. Så mäktigt! Historien kommer garanterat från pappa. Bilden och känslan är kvar men historien borta. Vrid upp volymen och lyssna! Det här är riktig mäktig musik! Intermezzo – Karelia Suite

Pappa har alltid uppmärksammat åt oss på detaljer i musiken. Ett visst instrument, ett stycke, en aria, en röst. Som den här basrösten. Lyssna! Todd Suttles i mitten. Helt otroligt!

Ja det var det senaste klippet som fick mig att skriva det här inlägget. Musik är så fascinerande och jag är glad att pappa delat sin fascination för den med oss barn. Tack pappa! <3

 

 

 

 

One thought on “Musik och barndomsminnen

Kommentera

