Förlossningsrädsla

Förlossningar har aldrig intresserat mig. Jag har glatt mig för barnen som vänner och bekanta har fått men jag har inte velat veta något om hur förlossningen förlöpte eller varje liten detalj. Det har jag varit öppen med och har till stor del blivit accepterad för. Har bokstavligen talat ibland hållit för öronen eller gått ifrån om någon annan i sällskapet varit intresserad.

Hur gör man då när man själv blir gravid? Hmm. Innan jag var gift tänkte jag att det inte fanns en chans att jag någonsin kommer att föda ett barn normalt (vaginalt med andra ord). Jag skulle ha kejsarsnitt till varje pris! (Huruvida det sen är möjligt var en annan femma.)

När jag väl blev gravid kändes det dock inte så farligt. Men när tiden har gått har jag börjat fundera mer och mer. Jag hör många kvinnor säga och skriva att det vill uppleva en normal förlossning. Det känns däremot totalt främmande för mig. Vill uppleva en normal förlossning?! Ja, nu menar jag inte att det är något fel med att vilja det men utifrån min rädsla och mina känslor har det varit obegripligt. Det finns stadier i en förlossning som låtit fruktansvärda i mina öron.

Efter att ha pratat med hälsovårdaren vid rådgivningen (motsvarande barnmorska på mvc i Sverige) rådde hon mig att gå och prata om min förlossningsrädsla. Det finns personal med utbildning för att tala och hjälpa kvinnor med det här problemet. Ja, problem, barnet måste ju ut på något sätt!

Jag går nu och pratar med en kvinna – en fantastisk sådan! – som har lång erfarenhet som barnmorska och är utbildad för att prata med gravida om förlossningsrädsla och allmänt om sitt mående under och efter graviditet. Ska fortsätta med det under hela graviditeten. Det är något av det bästa jag har gjort!

Där får jag fråga, prata ut om det som skrämmer mig och veta mer om hur en förlossning går till. Jag har aldrig velat veta vad som riktigt händer. Nu vet jag mer och på något sätt ter det sig inte så skrämmande. Jo fortfarande skrämmande, men lite mindre skrämmande.

Jag och min man kommer också att få besöka bb enskilt istället för i en grupp för att jag ska få fråga och veta mer i lugn o ro. Personalen kommer få veta vad jag är rädd för och hur jag vill ha det. Jag känner mig omhändertagen redan i det här skedet och känner stor förtröstan för att det kommer att gå bra. Ger en stor applåd och en bunt rosor till hälsovården i Jakobstad och bb i Kokkola!

Om du är rädd för förlossning, ta emot hjälp! Prata, fråga och fundera. Det hjälper så mycket!

Någon kanske tycker det här är för personligt. Jag vet inte.. jag mår inte sämre av att dela det här offentligt, snarare tvärtom och jag hoppas att det uppmuntrar någon att söka hjälp om man känner att man behöver det.

En kram till er idag! <3

2 thoughts on “Förlossningsrädsla

  1. Rekommenderar boken Att föda av Gudrun Abascal, den e väldigt informativ och som du själv skrev, det lugnar kanske lite när man vet mera om det som händer&ska hända. Hoppas det ska gå bra, och ”allt förmår jag i Honom som ger mig kraft”!

    Gilla

Kommentera

