Jag är vad jag äter…

..och det visar sig gång på gång men jag tycks glömma det mellan varven. Alldeles för ofta. I måndags orkade jag inte riktigt tänka på alla usligheter i denna värld. Har en förmåga att suga i mig alla negativa känslor och stämningar runtomkring mig och så mår jag därefter om jag inte gör något åt det.

I måndags var min metod att sitta i soffan och sticka och se på tre eller fyra avsnitt av Midsomer Murders. Det fungerade för stunden. Jag behövde inte tänka och världen utanför glömde jag bort. På kvällen mådde jag apa. Kan man vänta sig annat om man sitter och fördjupar sig i en sån serie? Idiot. Elin du är en idiot mellan varven.

Efter att fått höra mycket gott om gemenskapskvällen för kvinnor i måndags och vad den handlat om – läs t.ex. Marias blogginlägg som sammanfattade det bra – började tankarna gå. I samtal med en vän kom jag också fram till att jag mycket den senaste tiden har begravt mig i alldeles fel sorts saker. Serier, bloggar, floden av dåliga nyheter, facebook och…skräp. Saker som gör mig oroad, bekymrad, missnöjd och rädd och ledsen. Gud, han säger något helt annat.

Han säger att jag inte behöver vara rädd. ”Frukta inte, ty jag är med dig, se dig inte ängsligt om, ty jag är din Gud. Jag styrker dig, jag hjälper dig, jag uppehåller dig med min rättfärdighets högra hand.”  Jes 41:10

Han säger att jag inte behöver bekymra mig. ”Jag vet vilka tankar jag har för er, säger Herren, nämligen fridens tankar och inte ofärdens för att ge er en framtid och ett hopp.” Jer 29:11

Han säger att om jag söker Honom först ska jag få allt det andra också, allt det som Han tycker att jag behöver. ”Nej, sök först Guds rike och hans rättfärdighet, så skall ni få allt det andra också.” Matt 6:33

Han säger att jag inte behöver vara ledsen. Trots allt som tynger oss och som är fel i den här världen har vi ett hopp så mycket större. Vi har Jesu seger att fira. Om och om säger bibeln att vi ska glädja oss. Vara glada! ”Gläd er alltid i Herren. Än en gång vill jag säga er: gläd er.” Fil 4:4.

Han säger: ”Detta är den dag som Herren har gjort, låt oss på den jubla och vara glada!” Ps. 118:24 (fet text o understr. min egen)

Gud är så god, så nådefull och så underbar! Han vill att vi ska glädjas! Han säger så i sitt ord. Det känns som att mina ögon har öppnats än en gång. Gud ger oss så mycket glädje! Låt oss ta vara på den.

Jag är vad jag äter. Så är det bara. Guds ord och undervisning om Honom – det gör mig glad, det stärker mig trots allt runtomkring som vill sänka mig. Det fick jag ut av kvinnokvällen även om jag inte var där. Förunderligt. Tack gode Gud!

2 thoughts on “Jag är vad jag äter…

Kommentera

