Att förändras

Det är så skönt att man kan förändras. Eller kan man förändras? Vissa sidor och ådror i en kanske framträder mer eller mindre under olika tidsperioder i livet?

Någon gång det senaste året pratade jag med en studiekompis från barnträdgårdslärarutbildningen (typ världens längsta ord!). Mitt skapande och pysslande kom på tal och hon påpekade skrattande hur mycket jag hade avskytt Bild- o Form-kurserna när vi pluggade. Japp så var det. Egentligen under hela grundskoletiden tyckte jag bild- o form var såååå tråkigt. Idag funderade jag på vad det kan bero på, eller mer varför det har ändrat så. Jag tror, eller jag vet, att det handlar om prestige och förväntningar.

I skolan o på universitetet fick man en uppgift som skulle göras, alla skulle göra samma sak. Jag minns ännu när vi skulle rita porträtt i skolan o hur alla hängde där i fina rader på klassrumsväggen. Likadana. Skoningslöst jämförda. Jag minns t.o.m. hur några klasskompisar skrattade åt hur jag hade placerat ögonen på mitt porträtt. Tänk att det faktiskt svider lite än idag. Nåväl, lite ur spår här. Men så tråkigt och inte mycket utrymme för egen fantasi eller kreativitet. Inte för mig i alla fall.

Hur som helst. När jag skapar och pysslar här hemma finns inte prestige med överhuvudtaget. Jag gör det endast och bara för att jag själv ska bli nöjd och för att jag tycker att det är roligt. Är det tråkigt eller det inte blir som det var tänkt så får det ligga eller så blir det till någonting annat. När jag försökt producera och sälja har inspirationen och det roliga i hantverket varit som bortblåst.

Däremot visar jag gärna och stolt upp det som jag gjort. För stolthet känner jag ofta o vägen dit var rolig. Har tänkt på att Instagram och Facebook faktiskt bidrar till att ta död på jante-lagen. Det är mycket enklare att ladda upp ett foto med vad man åstadkommit än att plocka fram något när man träffar någon och säga: ”Titta vad jag har gjort!”. Och jag tycker det är BRA! Strunt i jantelagen. Våra gåvor kommer ju fram så mycket tydligare och det är så roligt att se vad andra gör och hittar på. Nej visa frimodigt upp vad ni pysslar, bakar, snickrar, sjunger, målar och så vidare.

Så tycker jag i alla fall.

Hejdå!

Kommentera

