En migränikers liv

Sitter i efterdyningarna av ett migränanfall. När jag tänker tillbaka är det kanske 6-7 år sedan ett sådant aggressivt och jobbigt anfall. Huvudvärk hela gårdagen och vaknade sedan kl 5 i morse med ett fruktansvärt järnband av värk ovanför ögonen. Spydde tre gånger före jag hann till toan. Trevliga detaljer. Sorry.

Jag skriver inte det här för att få sympatier. Jag har haft migrän sen jag var 7 år och det är en del av mitt liv – konstigt nog. Det är bättre och sämre i olika perioder. Ibland finns det tydliga samband med för lite sömn, för mycket sömn, för lite mat, för mycket socker, för stark sol, för lite vätska, stress, när jag slappnar av, ibland syns inget samband alls.

Varför skriver jag då om jag inte vill att ni ska tycka synd om mig? Som med mycket annat är det alltid skönt att nå fram till andra som är i samma situation. Jag tycker det i alla fall. Inte för att jämra sig och gräva ner sig tillsammans men.. för att kanske veta att man inte är så annorlunda. Typ. Och för att jag vill skriva om det. Av någon anledning.

Jag har dock aldrig varit.. bitter över min migrän. Det är jag tacksam för. Klart, när man ligger där och det känns som att huvudet, ögonen och näsan (ja, värken går ner över ansiktet) ska sprängas önskar man sig långt bort från det. Men jag vet inte.. någonstans tänker jag att livet inte är perfekt och inte jag heller. Usch vad det låter lättsinnigt och fromt.. men så tänker jag för det mesta.

Någonstans kanske migränen är någon sorts balansbräda för mig? Jag är en sån person som behöver lugn och ro och balans i livet. Inga tvära kast tack. Då mår jag som bäst. Dock förstår jag kanske inte alltid det, men ett migränanfall brukar få mig på rätt bana igen. Konstigt nog. Kanske någon tycker det här låter väldigt knäppt. Men det behövs kanske lite drastiska tag för att få en på rätsida. Äh.. jag vet inte. Gud vet. Och han tar hand om mig. Så enkelt är det ju.

Hejdå.

Kommentera

