Vad man kan upptäcka på en långfredagsgudtjänst

Långfredagsgudstjänsten till ära hade jag på mig årets favoritskor. Dom här.

FullSizeRender (2)

Helt sjukt snygga och världens bekvämaste. Köpte dem mellan jul och nyår när jag var i Luleå. Tre månader av total förälskelse.

Så sitter jag i bönhuset långfredag, påsk 2015. Hade gått ut till ett mindre rum, eftersom jag hostade och snörvlade så mycket, där några mammor satt med sina små barn och ett gäng unga killar.

Jag ser mig själv som en person med ganska bra koll och som är ganska…hmm..alert, jag ser detaljer – för det mesta. Iallafall när det gäller kläder, smink och hår eftersom intresset är stort. Hur som helst. Sitter då där med benen i kors och börjar plötsligt titta på min ena sko som dinglar över det andra benet..byter ben och tittar och tittar och tittar på den andra skon… Jo, dom här skorna har jag sett många gånger. Har ju använt dem i tre månader. Men så sträcker jag ut benen framför mig och håller skorna bredvid varandra och får hålla mig för att inte brista ut i.. jag vet inte.. förskräckelse, förtjusning eller förvåning eller alltihop på en o samma gång. JAG HAR TVÅ OLIKA SKOR PÅ MIG!!!

Börjar vända och vrida mig för att försiktigt snegla på skorna från alla håll o kanter. Helst hade jag vilja riva av mig dem och inspektera dem för fullt men någon sorts känsla av vad jag kan ställa till med mitt under långfredagens predikan sitter jag på stolen och känner mig som Mamma Mu som så smidigt (läs; not so smidigt) som möjligt försöker inspektera mina skor. Försök sitta på en stol och titta under dina skor, utan att ta av dom och ingen runtomkring dig ska se vad du håller på med. Nästa tanke är om en sko har blivit bytt med någon annans någon gång i misstag. Sen inser jag att de sulor jag köpte samtidigt som skorna finns i båda skorna framför mig. Jag har fått två olika skor från butiken. Och dom ser verkligen HELT olika ut! Och det värsta är väl att jag gått med dem i TRE månader! Och jag har inte märkt någonting. När gudstjänsten är slut bubblar jag av skratt.

Här är dom. Och jag tycker det hela är ganska roligt! Och otroligt!

FullSizeRender_1

FullSizeRender_2

FullSizeRender

Olika foder, olika front, olika färg på sulorna inne i skon, den ena har ett mycket högre skaft och har en sån där ”töjning” (vad heter det?!) på ena sidan. Har pratat med affären och de här är några av fotona jag ska skicka till dem.

Tycker det är positivt att jag faktiskt har haft mer att tänka på än att jag har reagerat på att mina skor är olika. Lika bra har det gått och jag har känt mig lika fin för det. Lite som kejsarens nya kläder…

Jag fick mycket ut av en fin predikan på långfredagen men ska erkänna att de sista 20 minuterna är något suddiga.

Jaha, ett helt inlägg om mina skor. Varsågod. För att förtydliga så talar jag inte om någon sorts katastrof i mitt liv. Detta roar mig bara. Sådeså.

Hejdå!

7 thoughts on “Vad man kan upptäcka på en långfredagsgudtjänst

  1. Ha haaa…på sant? hur kan det vara möjligt? *småler* är faktiskt väldigt förvånad att du inte observerat det tidigare, de är ju trots allt ganska olika…. fast å andra sidan, det kunde lika gärna ha varit jag!

    Gilla

Kommentera

