Frihetens ångest

Jag har inte ångest. Det är något helt annat än mitt tillstånd just nu. Men kom att tänka på Sören Kirkegaards ord om att ”ångest är frihetens yrsel”. Något sådant och jag hittar inte citatet ordagrant på nätet. Jag fastnade för det när det blev citerat på en psykologi-föreläsning under universitetstiden. Kanske för att jag känner igen mig? Tiden mellan tonåren och 20-års åldern hade jag nog någon sorts kris och delvis tror jag det var just friheten och ansvaret när man ska bli vuxen som var jobbigt. Alltså ”ångest är frihetens yrsel”. Rätta mig om Kirkegaard är fel citerad och om jag verkar helt ute och cyklar.

Men den där analysen var bara ett intro. Jag upplever mer.. ambivalens? Ensam hemma idag. Mannen springer en stafett 3-4 h söderut i landet. Jag är äntligen något så när frisk. Solen skiner. Hemma finns inget speciellt som behöver göras. Kan alltså göra VAD JAG VILL. Vad gör jag då? Jo sitter i min morgonrock med kaffet och går av och an mellan soffan och köksbordet och funderar vad jag ska göra. Inte för att det inte finns att göra utan för att jag vill så mycket! Så många projekt jag vill göra och ofta går jag och längtar efter en sån här dag där det finns tid att göra det allt det jag inte hinner med annars. Och här sitter jag med bland annat en sån här väst i tankarna:

michael kors crochet fringe vest

Har en underbar förmåga att fundera och planera i en eeevighet för att sen bara börja om och sen är jag totalt inlindad i mina tankar. Som om jag skulle ha bakbundit mig själv. Men nu är det bara att ge sig själv en spark i baken och handla! Bildbevis om något faktiskt blir gjort.

Hejdå!

Kommentera

