Vuxenpoäng på riktigt!

Finner mig med förvåning kl. 18.10 sittande vid köksbordet och ösa smet i muffinsformar. Efter en dag på jobbet med lite flunssa i kroppen, efter handlande och matlagning, efter att ha välkomnat hem mannen från Vasa, efter att ha slängt sig på soffan med en kaffekopp i handen och småpratat hör jag mig säga: ”Tror jag ska slänga ihop några muffins som vi kan frysa ner och ta upp i påskhelgen”. Seriöst! Jag skrattar när jag skriver den där meningen jag sa. NÄR hände det där? När blev jag SÅN?! Det är absolut inget dåligt men seriöst.. det är..det är annorlunda..vuxet! Jo jag vet att jag är vuxen, jag känner mig vuxen men den där.. hurtigheten, framförhållningen och lusten.. att baka muffins för att kanske ha om fyra dagar..!!! DET är vuxenpoäng! Och det är jag glad åt.

Min mamma – som ni förövrigt hittar på livetinyhuset.se – hon är min stora förebild. I många år har jag sett hur mycket mamma gör och hur ofta hon gör saker oavsett hur lite lust hon har. Hur hon bakat fixat och städat för att vi ska få en fin påsk eller en stämningsfull jul. Inte för att det är antalet kaksorter och om det är städat i lådorna som räknas, men ni vet, det är roligt när det är fint och pyntat och man känner skillnaden från vardagen.

Jag vet inte. Mitt muffins-infall kanske inte alls har med mognad att göra. Det kanske bara råkade sig. Men hur som helst ser jag så mycket fram emot den här påsken att jag vill ha muffins att plocka fram till kaffet. Jag vill ha gula tulpaner och påskliljor så att vi ser med våra ögon vilken fest påsken är. För det är det ju! Förut har jag av någon anledning tyckt att påsken är lite jobbig. Kanske för lååååångfredagen. För att det inte är roligt att tänka på hur Jesus led det där dygnet. Hur han spikades upp på korset. Det är inte trevligt. Även om jag vet varför det hände. Ibland var nog påsken också jobbig om min familj var långt borta. Det är ju en familjehögtid. Jag har alltid uppskattat att bli hembjuden till familjer oavsett fast det inte funnits någon i min ålder sedan jag flyttade hemifrån och så långt bort ifrån i min familj. Den där familjestämningen. Det är härligt.

Vet inte vad som har hänt. I år ser jag framemot påsken så det nästan bubblar inom mig. Jag längtar efter kyrkobesöken. Nattvarden på torsdagskvällen. Men ärligt, långfredagsgudstjänst tycker jag är lite jobbigt fortfarande. Det kommer jag inte förbi men SEN påskdagen och fest i kyrkan då Jesus har uppstått! Tiden att få ta det lugnt i hela fyra dagar, människomöten och så klart dom söta påskkärringarna som travar runt bland husen. Och så har jag också min fina, fina, fina Johan att dela alltihop med. Kanske är det också därför det är så roligt i år! För att jag delar det med världens bästa man!

Hur som helst. Vuxenpoäng eller ej, jag tycker om att vara vuxen, jag tycker om att bli äldre, jag tycker om att ha mer framförhållning, jag älskar att vara fru och att vara just Johans fru och att ha ett hushåll att sköta (även om tvätt får mig att se rött ibland). Jag tycker om livet för tillfället och jag ser fram emot påsken!

Ha en fin stilla vecka!

Kommentera

