Trons träningsvärk?

Sitter väldigt matt vid köksbordet. Orkar nätt och jämt lyfta glaset till munnen. Jag är stolt. Träning har inte förekommit regelbundet i mitt liv på länge. Dock har jag insett att mina intressen, virka, sticka, sy, brodera, måla sliter på kroppen. Med tillräckligt mycket värk började jag träna. Det går ganska bra och oftast tycker jag det är roligt. Idag var det roligt och jag slet som tusan! Här sitter jag dock och undrar hur jag ska ta mig till duschen. Benen bär knappt.

Började fundera under middagen. Jag tycker om bilder. Försöker ofta hitta bilder från vardagen och applicera dem till tankar om livet.

Så när jag satt här med min värkande kropp började jag fundera om det finns något liknande som kroppslig träningsvärk i det andliga livet? Tror nästan det…

Jag tänker på de tuffa perioderna i livet. De perioder som kan pågå månader eller åratal. Jag tror inte jag är ensam om att ha haft dem. Det finns perioder som är så mörka som man omöjligt kan se slutet på dem. Oftast när de har nått sitt slut har jag ofta kunnat se vad Gud har lärt mig. Ibland kanske jag inte har sett det men anat det eller bara vetat att han har använt min situation för att lära mig något. Givetvis känner man sig lättad och livet blir ljusare men någonstans har jag upplevt en sorts matthet, en trött och lycklig matthet. För att det svåra är över, för att livet känns lättare, för det jag ser nu som jag inte såg före. Lite som träningsvärk. Trött och gladare. Värkande muskler men en vetskap om att det blir bättre från det här. Vet någon vad jag pratar om eller är jag den enda?

Jag vet inte om tanken höll. Men lite intressant.

Är ensam hemma ikväll och tror jag ska sy på en klänning. En till mig själv. Det är också intressant!

4 thoughts on “Trons träningsvärk?

  1. Känner precis igen mej. Kan ha ”träningsvärk” av livet, men också ”skottsår” 😉 ibland. Skönt att veta att allt samverkar till det bästa på något sätt. 💌

    Gilla

    1. Skottsår..ja det kan jag också känna igen :) Då är det här ett härligt löfte: Ty jag skall låta dig tillfriskna och läka dina sår, säger HERREN,”. Jeremia‬ ‭30‬:‭17‬ <3

      Gilla

  2. Visst känner jag igen det du skriver. Men just där och då har man ju inte alltid alltid klarsyn utan mest bara värk. Eller så kan jag i varje fall känna. :)

    Gilla

    1. Ja ibland värker det bara precis som du säger :) Och ibland ser man sen klarare eller så inte.. :) Jag tror ändå något gott kommer ur jobbiga situationer :)

      Gilla

Kommentera

