Torsdagspyssel och loppisskörd

Varning för långt inlägg med bildbombning.

I torsdags la jag upp ett foto på Instagram där jag lovade ett inlägg om det jag sydde – i läder. WOW tänker vi då. Planerna var större än vad resultatet blev. Tänkte sy en skinnväska, eller skinnkasse är mer rätt ord. Men minnet hade svikit mig. Hade inte så mycket skinn som jag trodde så det blev en tygkasse med läderhandtag istället. Bra att öva med tills det blir en i skinn. Jag hade det här att jobba med:

En skinnjacka och en gardin som antingen kommer från mammas förråd eller loppis.

007

Så här sofistikerade är mina mönster och ritningar. Sen när jag mäter är det bara på en höft, ei se ole niin nooga. Annars skulle jag antagligen aldrig bli färdig med nånting.

008

Var lite fundersam om nålen på symaskinen skulle hålla eftersom det är samma nål som jag använder till allt annat tyg. Alltså inte för skinn men det gick finfint. Lädret var väldigt mjukt.

015

Det blev en del misstag under vägen. Fickan som är på utsidan av väskan..först vek jag in fållen åt fel håll och fick sprätta. Sedan insåg jag att jag hade klippt fickan helt fel i förhållande i väskan och fick göra en helt ny. Dock är det ju så man lär sig, av misstagen.

Resultatet blev väldigt bra tycker jag. Ett kvällsprojekt när det är som bäst.

004

010

008

Idag blev det en stads- och loppisrunda. Först gick jag till biblioteket. Åååh biblioteket!! Det är så längesen jag varit där och det är ju en sån guldgruva! Både på bra läsning men också böcker och tidningar med mönster till stickning, virkning, korsstygn och kläder. Lånade ett helt lass med tidningar. Har gett upp ifråga om att göra ett klänningsmönster för vuxna när det finns färdiga. Plöjde också hyllorna för att hitta bra läsning, tog två stycken som såg bra ut. Får se om det var någon fullträff.

001012

Jag ska nu alltså börja sy på finska. Om man nu kan sy på olika språk… Det blir också en utmaning.

Loppisrundan blev också en hit. Köpte ett tyg som var hur många meter som helst. Jag ser klänningar, klänningar, klänningar. Och en klocka. En jättefin. Jag har inte haft någon armbandsklocka på 10 år och nu tyckte jag tiden var inne.

Fint tyg, fin klocka. Eller hur?

018

Nu ska jag fortsätta pyssla på. Fick en örhänges-idé idag. Ska se om den går att förverkliga. Kommer på bloggen isåfall.

Hade fint!

One thought on “Torsdagspyssel och loppisskörd

Kommentera

