Brodyr, konst och loppisfynd

FÖRST måste jag bara visa ett fynd från veckan som gått. Den här fantastiska duken! 2,50 på Missionsstugan. Dock ska den inte förbli som duk utan kommer klippas och sys till en klänning. Säkert närapå straffbart enligt vissa men som tur är får jag göra vad jag vill med den. Tur för mig!

002

SE bara vilken fin!

010

Tog en runda på stan idag. En efterlängtad för det här har jag planerat länge men det har inte blivit av. Först begav jag mig till Marks. Där väntade förutom svart brodyrtråd och aidaväv en glad nyhet. Damen som äger Marks har länge pratat om att sluta med affären men har gärna vilja hitta någon ersättare. Jag har verkligen hoppats att hon skulle hitta någon för det vore en stor förlust för hantverks-fantaster om butiken försvann. Så blir nu inte fallet eftersom Dine Willför som driver bloggen mystorpet.blogspot.fi tar över i april. Jag utbrast ett högt ”halleluja”! Goda nyheter för mig och alla andra som har ärenden till Marks!

Efter väv och tråd inhandlats begav jag mig till loppis. Där fyndade jag konst för hela 3,50. Fina va?!

023

Det är dock bara ramarna jag vill åt. Träramen till vänster kommer jag att måla, än vet jag inte vilken färg. Den andra kanske jag behåller som den är eller så blir den också målad.

Allt detta; aidaväv, svart brodyrtråd och dessa ramar hör ihop. Tanken är att jag ska göra korsstygnstavlor, troligtvis bibelord eller andra smarta saker folk har sagt eller skrivit och rama in dem med dessa ramar. Tror jag vet precis platsen i vårt hus att ha dem i.

026

Har en längre tid velat prova på korsstygn, bland annat inspirerad av Åsa Broos fina korsstygnskort. Kolla även in hennes korsstygnskex, hur häftiga som helst! Jag vet inte om jag riktigt har gjort korsstygnsbroderi men det verkar inte särskilt svårt, mest intressant och roligt! Har inget direkt färdigt mönster men har skrivit ut en mängd olika mönster på alfabetet. Google och Pinterest är fullt av det. Tack till alla människor som har vilja och ork att dela dem!

Nu ska jag börja brodera! Ha det gött!

Kommentera

