En klänning och tv-virkning

Väldigt taggad av babyklänningarna vågade jag mig på att börja sy en klänning till mig själv. En enkel a-klänning i samma gula tyg som den ena babyklänningen. Hah, det var lättare sagt än gjort! Till saken hör att jag vill rita ett eget mönster vilket egentligen bara är dum tjurskallighet. Mönsterkonstruktion är en hel vetenskap och en knepig sådan. Iallafall. Plockade en tröja och en klänning ur min garderob och ritade runt dem för att få ett mönster. TACK OCH LOV började jag inte sy i klänningstyget direkt. Istället sydde jag upp mönstret i ett vitt lakan.

001

Det såg bedrövligt ut. Halsringningen ströp mig nästan, ärmhålen skavde under armarna och själva kjolen såg ut som en säck. Skrattretande! Gjorde om mönstret lite och började fundera på hur man ritar in ett bystinsnitt vilket behövs eftersom jag syr i bomull. Ungefär där någonstans, när jag googlade hur man gör ett bystinsnitt, dog entusiasmen en stilla död. Mamma mia. Klänningen kommer att bli färdig men jag måste andas lite före det, andas från att sy den klänningen.

Ett annat projekt jag har på gång sedan några veckor tillbaka är en filt av mormorsrutor.

003

Vanligtvis avskyr jag att virka många olika små delar, som mormorsrutor och annat, eftersom det är ett evigt fästande av trådar och att sätta ihop rutorna. Men det här har gått bra. Använde mig av virknål 4,5 och garnet är Sju bröder. För ett år sedan virkade jag en babyfilt och allt det här garnet blev över så en till filt var ett bra sätt att bli av med det. Jag kallar det min tv-virkning eftersom jag har alltihop framför tv:n.

005

Troligtvis därför jag har tålamod med det här. Jobbar bara på det när jag ser på tv vilket inte är många gånger i veckan. Fast de senaste dagarna har det blivit mer tv-tittande för att jag blir så ivrig av att närma mig slutet, slutet på steg 1. Sedan väntar steg 2. Fästa alla..låt mig tänka.. alla 180 tråd-ändar. Före steg 3 som är att virka ihop allting. Planen är 5 x 6 rutor och sedan ett grått garn som virkas mellan och runt rutorna.

Nu är det snart jobb. Ha en go’ fredag!

Kommentera

