Konung David och jag

Ett foto först. Jag har för första gången en systemkamera. Inte direkt piece of cake att lära sig hantera den men det ska gå. Jag gillar färg och jag tycker nästan om att rita. Så här är mina tuschpennor.

  IMG_8143

Men det var inte det jag skulle skriva om. Jag har haft en lååång period av bibelläsningstorka. Det är ju dessutom konstigt att jag tror att när livet går ganska sådär friktionsfritt framåt så behöver jag inte läsa bibeln. Jag vet att jag inte måste men jag vet att jag behöver det. Efter nyåret bestämde jag mig för att ta tag i saken. Dessutom ville jag läsa något jag inte tidigare läst. Profeternas böcker i gamla testamentet har helt ärligt känns lite för svårt och..hmm..torrt men nu började jag med Hesekiel. Började med att googla Hesekiel för att få någon sorts bild av vilken tid han levde i och genast blev det mycket intressantare. Läste kapitel efter kapitel. Bestämde också att läsa en psaltar-psalm varje gång.

Idag ägde en riktig viljekamp rum före jag tog mig tid att öppna bibeln. Var på väg mot ett av mina syprojekt men la mig ändå i soffan och läste. Idag läste jag Psaltaren 3 och min mun drogs i ett stort leende och min kropp fylldes av värme.

Bön om hjälp mot fiender


3 1 En psalm av David när han flydde för sin son Absalom.

2 Herre , hur många är inte
 mina fiender!
 Många reser sig mot mig,

3 många säger om min själ:
 ”Han får ingen frälsning 
hos Gud.” Sela

4 Men du, Herre , är en sköld 
runt omkring mig. 
Du är min ära,
du lyfter mitt huvud.

5 Jag ropar högt till Herren, 
och han svarar mig
 från sitt heliga berg. Sela

6 Jag lade mig ner och somnade ,
jag vaknade igen, 
för Herren stöder mig.

7 Jag fruktar inte tiotusen man
 som omringar mig från alla håll.


8 Res dig, Herre! 
Fräls mig, min Gud! 
Du slår alla mina fiender på kinden, 
du krossar de gudlösas tänder.


 9 Frälsningen finns hos Herren. 
Låt din välsignelse vila 
över ditt folk! Sela

Rädsla är min sinnesfrids fiende. Jag tror inte jag är ensam om det. Så många gånger har jag tänkt som David, att fienden (rädslan) tränger på från alla sidor och jag är fångad och har ingen utväg. Så många gånger har tvivlen på att inte räcka till inför Gud gjort mig rädd ”många säger om min själ:
 ”Han får ingen frälsning 
hos Gud.””. MEN så fortsätter David med hur Gud omslutit honom och lyft hans huvud. Gud har svarat från sitt heliga berg: ”Frukta inte, ty jag är med dig, se dig inte ängsligt om, ty jag är din Gud.” (Jes 41:10). Gud är varit trofast dag efter dag, natt efter natt. Vi har ingenting att frukta, ”Herren är min starkhet och min lovsång” (2 Mos 15:2). Jag är så tacksam. Så tacksam att påminnas av Guds ord om att inte vara rädd och inte tvivla. Jag behöver påminnas, hela tiden. Och jag är så tacksam att Konung David skrev ner de här orden för att jag, den 27 januari 2015 skulle påminnas om Guds omsorg. 

”Frälsningen finns hos Herren!”

Ber om ursäkt för röran men jag ville så gärna skriva. Jesus älskar dig! Jesus är med dig! Var inte rädd! Du är omsluten på alla sidor (Psaltaren 139:5)

En välsignad tisdag till er!

3 thoughts on “Konung David och jag

Kommentera

